• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 19 تیر 1398
کد مطلب : 65007
+
-

تدارک  ویژه برای سالگرد ثبت جهانی یزد

گزارش خبری
تدارک  ویژه برای سالگرد ثبت جهانی یزد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد گفت: امسال به مناسبت سالگرد ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد، ولادت امام‌رضا(ع) و فصل تابستان ۵۰۵ برنامه برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا، «محسن صادقیان» در نشست تصمیم‌گیری برنامه‌های سالروز ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد گفت: ویژه برنامه سالروز ثبت جهانی بافت تاریخی یزد آغاز شده و به مدت یک هفته تا روز ولادت امام‌رضا(ع) ادامه دارد. ۴۷۵ برنامه توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری، ۱۹ برنامه توسط میراث فرهنگی و ۱۰ برنامه اصلی توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اجرا می‌شود.

وی با بیان این‌که شورای راهبردی بافت تاریخی یزد تشکیل می‌شود، افزود: باید مدیریت یکپارچه در این بافت در اولویت همه دستگاه‌ها باشد، به همین دلیل حضور جدی سازمان میراث فرهنگی و مرکز پژوهش‌های میراث فرهنگی شهرداری در جلسات این شورای ضروری است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد، تعریف ردیف بودجه مستقل از سال ۹۷ و درخواست تخصیص ۱۰۰ درصد آن برای سال جاری از سازمان برنامه و بودجه و پیگیری ردیف بودجه مستقل برای سال آینده را از مهم‌ترین فعالیت‌ها در این خصوص اعلام کرد.


نیاز به مدیریت یکپارچه شهری

صادقیان با اشاره به این‌که برای حفاظت از بافت تاریخی نیازمند مدیریت یکپارچه شهری هستیم، خاطرنشان کرد: متاسفانه آیین‌نامه فنی و ضوابط سازه‌های خشتی در این بخش نداریم و در تلاش هستیم تهیه و تدوین شود.
وی بر لزوم تأمین زیرساخت‌های شهری به‌ویژه در حوزه حمل‌و‌نقل بعد از ثبت جهانی یزد تاکید و اظهار کرد: در این زمینه ساخت ترمینال خارجی فرودگاه یزد و احیای ایستگاه قدیمی راه‌آهن این شهر در دستور کار قرار دارد.

این مسئول ادامه داد: در عین حال در سفر «محمدباقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه به استان یزد، تکمیل مثلث گردشگری در حوزه راه‌آهن میان اصفهان، فارس و یزد مصوب شد که بر اساس آن خط ریلی یزد - شیراز در بهار ۹۹ بهره‌برداری می‌شود.
معاون استانداری یزد افزود: ردیف بودجه جداگانه‌ای در پیوست قانون بودجه برای بحث آزادراه در استان یزد در نظر گرفته شده است که با پیگیری‌های لازم، به‌زودی تخصیص می‌یابد.

صادقیان با بیان این‌که در فصل تابستان، هر روز نیازسنجی بیشتری صورت می‌گیرد، یادآور شد: با توجه به گرمای هوا در روزها می‌توان با هماهنگی و همکاری مردم، برنامه‌هایی برای شب و گردشگری شبانه طراحی و برنامه‌‌ریزی کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان با اشاره به روند ثبت بافت تاریخی شهر یزد از سال‌ها قبل و تکمیل پرونده در پنجم بهمن ۹۴، بررسی ارزیابان یونسکو در شهریور ۹۵ و ثبت یونسکو در اجلاس ۱۸ تیرماه ۹۶ گفت: در این روز نمایندگان کشورهای مختلف، از ثبت جهانی این بافت حمایت کردند.

«سیدمصطفی فاطمی» افزود: پروسه ثبت جهانی بافت تاریخی یزد به صورت جدی از 3 سال قبل از ثبت رسمی شروع شده بود و هم‌اکنون تحولات گسترده‌ای در بافت صورت گرفته است.
وی رشد بالای مطالعات داخلی و خارجی درباره بافت تاریخی، گسترش و تقویت ارتباطات پژوهشی یزد با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی بزرگ، توجه بیشتر دستگاه‌ها به بافت تاریخی و ورود مدل‌های متفاوت حمل‌و‌نقل در این بافت را از مهم‌ترین تحولات بعد از ثبت جهانی یزد اعلام کرد.


سرمایه گذاری بخش خصوصی

مدیرکل میراث فرهنگی یزد با اشاره به رشد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بافت تاریخی تصریح کرد: در این خصوص استان با ۴۸۱ طرح در سامانه سیب، رتبه نخست را در سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه گردشگری در میان استان‌ها کسب کرده است. فاطمی افزایش توجه رسانه‌های بین‌المللی، رشد چشمگیر ارزش ملک در بافت تاریخی یزد و گفتمان‌سازی در راستای تحقق اهداف ثبت جهانی و تغییر نگرش به بافت را از مهم‌ترین تلاش‌ها و فعالیت‌های بعد از ثبت جهانی دانست.

وی درباره مشکلات بعد از ثبت جهانی بافت تاریخی یزد گفت: عدم وجود مدیریت یکپارچه، پایش تنها ۶ محله از محله‌های عرصه بافت و محله‌های جانبی، کمبود نیرو برای پایش ساخت‌و‌ساز در بافت تاریخی، سنتی بودن برنامه‌‌ریزی شهری و نبود برنامه منسجم در خدمات‌دهی، از مهم‌ترین مشکلات است.
مدیرکل میراث فرهنگی یزد اضافه کرد: نبود برنامه برای جذب سرمایه‌های مالی و فکری، نبود مبانی نظری و چشم‌انداز، مشکل طراحی تأسیسات شهری برای گذشته و کمبود اطلاعات فقط درباره 5 درصد ماهیت تاریخی بافت از دیگر مشکلات است.


تدارک جشنواره‌ها

در ادامه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد با تشریح ۱۰ برنامه اصلی ویژه سالگرد ثبت جهانی بافت تاریخی این شهر اظهار کرد: اولین جشنواره ملی «پارچه فجر» و طراحی «گالری شهری» در ۴۰ نقطه شهر برای معرفی برندهای نساجی و زیبایی شهر تعریف شده است.
«مجید جوادیان‌زاده» افزود: جشنواره معرفی کتاب سال، جشنواره فرهنگی و ادبی آذریزدی، پرواز بالن آرزو، نمایشگاه کتاب کودک، جشنواره فیلم ساباط، جشن سپاس آب، همایش شیوه‌های ارائه در هنرهای جدید (سایه‌های فیروزه‌ای) و برنامه‌های پایتخت کتاب از مهم‌ترین برنامه‌های ویژه این ایام است.

در این جلسه عضو شورای اسلامی شهر یزد هم با بیان این‌که هفته اول شهریور به عنوان روز یزد در شورا مصوب شده است، گفت: چون نظر علما برایمان مهم بود، برنامه‌ها برای کسب نظر خدمت علما ارسال شد و امیدواریم موافقت شود.
«ونوس عامری» بهبود کیفیت زندگی در بافت تاریخی یزد را در اولویت برنامه‌های شورای شهر اعلام کرد و افزود: در راستای معرفی بافت تاریخی یزد در سطح بین‌المللی، برگزاری شب‌های فرهنگی پیش‌بینی شده که نمونه آن را در دانشگاه سوربن فرانسه داشتیم.
وی تلاش برای شناسایی و حفظ میراث ناملموس و معرفی مفاخر، پیگیری میزبانی جشنواره بین‌المللی و ملی عروسکی در یزد و پیگیری راه‌اندازی خط هوایی بین‌المللی در فرودگاه یزد را از مهم‌ترین برنامه‌های شورای شهر یزد اعلام کرد.


تشریح برنامه‌ها

در بخش پایانی این نشست، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد هم با تشریح ۴۷۵ برنامه اصلی ویژه سالگرد ثبت جهانی بافت تاریخی، ایام ولادت امام‌رضا(ع) و تابستان گفت: برنامه‌های این سازمان از تیرماه تا نیمه‌های شهریورماه برگزار می‌شود.
«عباس ملازینلی» افزود: در واقع با زیرمجموعه‌ها، به مناسبت سالروز ثبت جهانی یزد بیش از هزار و ۵۰۰ برنامه شروع شده و تا نیمه شهریور ادامه دارد که مهم‌ترین آنها جشنواره «خش‌دلان»، المپیاد ورزشی محلات در ۱۳۵ رشته، همایش بزرگ آذریزدی و راه‌اندازی ایستگاه‌هایی با خدمات مختلف است.

وی با اشاره به عضویت یزد در انجمن شهرهای جهانی یادآور شد: با وجود ممنوعیت شرکت در جشنواره این انجمن، با رایزنی‌های صورت گرفته یک فیلم از یزد توسط یک نوجوان ۱۵ ساله یزدی در این جشنواره حضور یافت.

وی ادامه داد: این اثر از میان آثار ۱۳۷ کشور که هر کدام ۲ اثر آورده بودند در جمع سه فیلم برتر قرار گرفت و به‌زودی ضمن تقدیر از کارگردانش، اکران خواهد شد.
این مسئول خاطرنشان کرد: خانه گردشگر در محل سابق خانه شهید حسن‌پور (علی نفتی) روبه‌روی محله قلعه‌کهنه راه‌اندازی می‌شود که نشست‌های «عصرانه‌های یزد» در این محل برگزار می‌شود. رئیس سازمان فرهنگی شهرداری یزد، ادامه طرح «۳۰ مسجد» را که در ماه رمضان اجرا می‌شد در کنار اجرای برنامه در ۳۰ محله، سرمایه‌گذاری در 3 فیلم با موضوع یزد و پویش فصل گرم کتاب را از دیگر برنامه‌های این ایام اعلام کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید